Ez egy fontos kérdés, hiszen a járműtüzek mind az elektromos autókat vezetőket, mind a potenciális vásárlókat nyugtalanítják. Ez 2021 óta egyre hangosabb vitákat vált ki, hiszen azóta több elektromos autó is látványosan kiégett.
Néhány példa: Hessenben egy VW Golf GTE konnektoros hibrid, Vorarlbergben (Ausztria) egy Renault Zoe, majd hollandiai Groningenben egy VW ID.3.
És most egy Mercedes Dél-Koreában.
Így nem csoda, hogy a Statista közvélemény kutató egyik felmérése szerint a válaszadók 35 százaléka az elektromos autókat tartja a legveszélyesebbnek tűzveszélyes szempontból. A benzinmotorok tíz százalékát tartják veszélyesnek, míg a dízeleknél ez mindössze négy százalék. A megkérdezettek szerint különösen ritka, hogy a hidrogénüzemű járművek vagy a hibrid hajtású autók égnek (egyenként három-három százalék). Sokszor ezeket a számokat az érzelmek növelhetik, mert az égő elektromos autókról készült videók gyakrabban kerülnek a címlapokra, és a tüzek is látványosabbak.
Az elektromos autók gyakrabban égnek, mint a belsőégésű motoros autók?
A Német Biztosítók Általános Szövetsége (GDV) szerint a kárbejelentési statisztikák nem támasztják alá az elektromos hajtásoktól való félelmet. A jelenlegi elektromos autók és a modern belsőégésű motoros járművek alapvetően nagyjából azonos tűzkárral rendelkeznek, mert mindkét esetben sok műanyag van a fedélzeten és a leggyakrabban gazdasági totálkár az esemény vége.
Most a gyakoriságról: Egy 2010 és 2020 között végzett globális tanulmány kimutatta, hogy a belsőégésű motoros autók 0,1 százaléka gyulladt ki, de az elektromos autóknak csak 0,0012 százaléka. Ez abból adódik, hogy az akkumulátoros autók tűzveszélye mindössze 1,2 százaléka a belsőégésű motorok amúgy is rendkívül alacsony kockázatának.
A biztosítók tudják a legjobban erre a választ, mert nekik kell rendezniük az elektromos autókban keletkezett károkat. Az Australian Insurance Association kutatói a statisztikai hivatal és az Egyesült Államok biztonsági hatósága, az NTSB (Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács) adatait értékelték. Eszerint a hibrid járművek égtek ki leginkább: 100 000 eladott járműre átlagosan 3474,5 jutott. Belső égésű motorral átlagosan 1529,9 tüzet regisztráltak, míg elektromos autóknál mindössze 25,1 tüzet regisztráltak 100 000 eladott járműre. Németországban a körülbelül 50 millió hagyományos meghajtású járműből évente körülbelül 15 000 ég le. Tehát elmondhatja: az elektromos autók nem jelentenek különösebb tűzveszélyt.
Érdekelnek további cikkek a témában?